SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

==> ASSALAMUALAIKUM
==> WELCOME
==> AHLAN WA SAHLAN

Khamis, 13 Mei 2010

Karangan Cerita

   Aku mempunyai seekor kucing bernama Tompok. Tompok merupakan seekor kucing betina. Tompok berbulu lebat dan cantik. Setiap petang, aku akan membawa Tompok bersiar-siar di taman  permainan.

   Pada suatu hari, aku dapati Tompok tiada di rumah. Lazimnya, Tompok akan menanti kepulanganku di hadapan pintu. Aku menyangka Tompok akan pulang ke rumah setelah aku bermain di rumah jiranku.
   Kehilangan Tompok masuk hari ke lima. Puas sudah aku mencari di merata-rata tempat, namun kelibatnya pun tidak kelihatan. Pada suatu petang, sedang aku membaca buku di halaman rumah, aku terdengar bunyi kucing mengiau.
    Aku bingkas bangun dan mendapati rupa-rupanya Tompok. Aku amat terperanjat dengan keadaan Tompok. Kakinya bengkak diikat dengan gelang getah. Lehernya dililit dengan dawai pagar dan badannya bercalar-calar.

   Tompok berjalan longlai ke arahku lalu rebah dan mati. Tompok telah mati. Kematian Tompok benar-benar menyedihkanku. Benarlah kata ayah, aku tidak ceria lagi semenjak peristiwa sedih itu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan